گوجه فرنگی و خواص آن: 11 مزیت گوجه فرنگی برای سلامتی

شکی نیست که گوجه فرنگی با نام انگلیسی tomato یک سبزی مغذی و پرطرفدار است.  گوجه فرنگی به عنوان “غذای کاربردی و عملکردی” نامیده می شود چرا که موادی فراتر از تغذیه ی پایه برای ما فراهم می کند. گوجه فرنگی با توجه به مواد شیمیایی مفیدش مانند لیکوپن نقش مهمی در جلوگیری از بیماری های مزمن دارد. علیرغم محبوبیت گوجه فرنگی، حدود 200 سال پیش، در ایالات متحده آن را مسموم می دانستند. احتمالا به این دلیل است که گیاه متعلق به خانواده ایست که بعضی از اعضای آن واقعا سمی هستند.مزایای استفاده از انواع میوه ها و سبزیجات، از جمله گوجه فرنگی در غذا، چشمگیر است.در این مقاله با 11 خاصیت گوحه فرنگی و تحقیقات انجام شده در این زمینه آشنا می شویم.همانطور که نسبت غذاهای گیاهی در رژیم غذایی افزایش می یابد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سرطان کاهش می یابد. مصرف بالای میوه و سبزی همچنین با پوست و موی سالم ، افزایش انرژی و وزن کمتر همراه است. افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات به طور چشمگیری خطر چاقی و مرگ و میررا کاهش می دهد.

1) سرطان

گوجه فرنگی به عنوان یک منبع عالی از ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان ها می تواند به مبارزه با تشکیل رادیکال های آزاد که مسئول ایجاد سرطان شناخته می شوند کمک کند.

گوجه فرنگی البالویی

2) سرطان پروستات

لیکوپن با پیشگیری از سرطان پروستات مرتبط است. به نقل از جان اردمن، استاد گروه علوم غذایی و تغذیه انسانی در دانشگاه ایلینوی، “پشتوانه ای قوی و اپیدمیولوژیک وجود دارد که افزایش مصرف گوجه فرنگی با کاهش میزان بروز سرطان پروستات ارتباط دارد.” براساس یک تحقیق که توسط دانشکده تغذیه دانشکده بهداشت هاروارد انجام شد، در میان مردان جوان، رژیم های حاوی بتا کاروتن ممکن است نقش محافظتی در برابر سرطان پروستات داشته باشند.

3) سرطان کولورکتال

بررسی جمعیت ژاپن نشان داده است که مصرف بتاکاروتن اثرمنفی روی رشد سرطان روده بزرگ دارد. مصرف فیبر بالای میوه ها و سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال همراه است.به گفته انجمن سرطان آمریکا، برخی مطالعات نشان داده است افرادی که دارای رژیم غذایی با غنی از گوجه فرنگی هستند احتمال ابتلا به انواع خاصی از سرطان، به ویژه سرطان پروستات، ریه و معده در آنها بسیار پایین است. تحقیقات بیشتری روی انسان برای شناسایی نقش لیکوپن در پیشگیری یا درمان سرطان ضروری است.

http://albalooyi.ir/files/uploads/-000//1/1-tomato.jpg

4) فشار خون

پایین نگه داشتن مقدارسدیم فشار خون را سالم حفظ میکند؛ با این حال، افزایش مصرف پتاسیم نیز ممکن است به همان اندازه به دلیل اثرات آن بر اتساع عروق مهم باشد. طبق بررسی ملی بهداشت و تغذیه، کمتر از 2 درصد بزرگسالان ایالات متحده روزانه 4700 میلی گرم پتاسیم مصرف می کنند.همچنین مصرف بالای پتاسیم با 20 درصد کاهش خطر مرگ به دلایل مختلف همراه است.

بیشتر مطالعه کنید:بابا آدم: خواص گیاه بابا آدم-مزایای روغن بابا آدم و نحوه مصرف ریشه بابا آدم

5) سلامت قلب

فیبر، پتاسیم، ویتامین C و محتوای کولین در گوجه فرنگی همه از سلامت قلب حمایت می کنند. طبق نظر مارک هوستون استاد پزشکی بالینی درمدرسه پزشکی واندربیلت و مدیر موسسه Hypertension در بیمارستان سنت توماس در تنسی، افزایش مصرف پتاسیم همراه با کاهش مصرف سدیم، مهمترین تغییر تغذیه ای است که افراد می توانند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی انجام دهند. گوجه فرنگی همچنین حاوی اسید فولیک است که سطح هموسستئین را متعادل نگه میدارد، در نتیجه کاهش ریسک بیماری های قلبی را در پی دارد.

در یک مطالعه، کسانی که 4069 میلی گرم پتاسیم در روز مصرف کردند نسبت به افرادی که پتاسیم کمتری مصرف کردند(حدود 1000 میلی گرم در روز) 49 درصد کمتر از بیماری های قلبی ایسکمیک رنج میبرند.

مصرف پتاسیم بالا همچنین با کاهش خطر سکته مغزی، محافظت در برابر از دست دادن توده عضلانی، حفظ تراکم معدنی استخوان و کاهش تشکیل سنگ کلیه همراه است.

آلبالویی گوجه فرنگی

6) دیابت

مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به دیابت نوع 1 که دارای رژیم های دارای فیبر بالا هستند سطح گلوکز خون پایین تری دارند، در حالی که افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ممکن است سطح قند خون، چربی ها و انسولین بالاتری داشته باشند. یک فنجان حدود 2 گرم فیبر فراهم می کند. دستورالعمل های تغذیه ای برای آمریکایی ها حدود 21-25 گرم فیبر در روز برای زنان و 30-38 گرم در روز برای مردان توصیه می کند.

7) یبوست

خوردن غذاهایی که حاوی مقدار زیادی آب و فیبر مانند گوجه فرنگی است، می تواند به هیدراتاسیون بدن کمک کند و حرکات منظم روده را ارتقا بخشد. فیبر حجم زیادی به مدفوع اضافه می کند و برای کاهش یبوست ضروری است.

آب گوجه فرنگی آلبالویی

8) سلامت چشم

گوجه فرنگی یک منبع غنی از لیکوپن، لوتئین و بتا کاروتن، آنتی اکسیدان های قوی است که برای محافظت از چشم ها در برابر آسیب های ناشی از نور مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (AMD) ضروری اند. مطالعه اخیر بیماری های مرتبط با سن (AREDS) اخیرا نشان داد افرادی که دارای رژیم غذایی سرشار از لوتئین و زاکسنتین (هر دو کاروتنوئیدهای موجود در گوجه فرنگی) هستند 35 درصد کاهش خطر ابتلا به AMD را به همراه دارند.

9) پوست

سنتز کلاژن، یک عنصر اساسی پوست، مو، ناخن و بافت همبند، به ویتامین C وابسته است. کمبود ویتامین C منجر به پوسیدگی می شود. همانطور که ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است، مصرف کم آن با افزایش آسیب نور خورشید، آلودگی و دود همراه است و منجر به چین و چروک پوست، ضایعات پوستی و سایر اثرات نامطلوب سلامتی می شود.

آلبالویی انواع گوحه فرنگی

10) بارداری

مصرف مناسب اسید فولیک قبل و بعد از بارداری ضروری است تا از نقص لوله های عصبی در نوزادان محافظت کند.

11) افسردگی

اسید فولیک در گوجه فرنگی ممکن است از تشکیل بیش از حد هموسیستئین در بدن جلوگیری کند. هموسیستئین می تواند از رساندن خون و سایر مواد مغذی به مغز جلوگیری کند. هموسیستئین بیش از حد در تولید هورمونهای احساس خوب سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین تداخل ایجاد می کند که باعث تنظیم خلق و خوی، خواب و اشتها می شود.

بیشتر مطالعه کنید: خواص , فواید و مضرات فلفل قرمز تند و فلفل دلمه ای برای سلامتی

ارزش غذایی گوجه فرنگی

یک گوجه متوسط متوسط (حدود 123 گرم) 22 کالری، 0 گرم چربی، 5 گرم کربوهیدرات (از جمله 1 گرم فیبر و 3 گرم شکر) و 1 گرم پروتئین را فراهم می کند.

به نظر می رسد پختن گوجه فرنگی میزان در دسترس بودن مواد مغذی کلیدی آن مانند کاروتنوئیدها، لیکوپن، لوتئین و زاکسانتین را افزایش می دهد.

آلفا لیپوئیک اسید به بدن کمک می کند که گلوکز را به انرژی تبدیل کند. برخی از شواهد نشان می دهد که آلفا لیپوئیک اسید می تواند به کنترل قند خون، افزایش غضروف و محافظت در برابر رتینوپاتی در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. همچنین ممکن است به حفظ بافت مغز و عصب نیز کمک کند.

لیکوپن آنتی اکسیدان است که به گوجه فرنگی رنگ قرمز پررنگی می دهد. گوجه فرنگی 80 درصد از نیاز به مصرف لیکوپن را در رژیم غذایی تامین میکند.

کولین یک ماده غذایی مهم در گوجه فرنگی است که به خواب، حرکت عضلانی، یادگیری و حافظه کمک می کند. کولین همچنین به حفظ ساختار غشاهای سلولی، کمک به انتقال امواج عصبی، کمک به جذب چربی و کاهش التهاب مزمن کمک می کند.

گوجه فرنگی آلبالویی

خطرات و هشدارها

هر سال، گروه کاری محیط زیست (EWG) یک لیست از میوه ها و سبزیجات را با بالاترین سطوح مانده آفت کش ها، که به نام Dirty Dozen منتشر میکند. گوجه فرنگی اغلب دربالای این لیست هستند و باعث می شود EWG به مردم نشان دهد که در صورت امکان، از گوجه فرنگی هارگانیک استفاده کنند تا قرار گرفتن در معرض آفت کش ها را به حداقل برسانند.

با این حال، هنوز هم بسیار بهتر است که طیف گسترده ای از محصولات غیر ارگانیک را در رژیم غذایی مداشته باشید تا اینکه مقدار کمی از محصولات ارگانیک مصرف کنید. مزایای تغذیه ای مصرف محصولات غیر آلی به مراتب بیشتر از مصرف نکردن آنهاست. گوجه فرنگی باید قبل از خوردن شستشو شود.

بتا بلوکرها، نوعی از داروهایی که معمولا برای بیماری قلبی تجویز می شوند، می توانند سطح پتاسیم را در خون افزایش دهند. هنگام مصرف بتا بلوکرها باید مواد غذایی با پتاسیم بالا مانند گوجه فرنگی مصرف شود.

مصرف پتاسیم بیش از حد می تواند برای کسانی که کلیه هایشان به طور کامل کار نمیکنند، مضر باشد. اگر کلیه شما قادر به حذف پتاسیم اضافی از خون نیست، این ممکن است کشنده باشد.

افرادی که مبتلا به بیماری ریفلاکس گوارشی (GERD) می شوند ممکن است علائمی نظیر سرماخوردگی و سرگیجه را در هنگام مصرف غذاهای بسیار اسیدی مانند گوجه فرنگی تجربه کنند، اما واکنش های افراد مختلف متفاوت است.

منبع:medicalnewstoday.com

 

یک دیدگاه برای “گوجه فرنگی و خواص آن: 11 مزیت گوجه فرنگی برای سلامتی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *