پروبیوتیک : خواص و مضرات- 8 مزیت استفاده از محصولات پروبیوتیک

میکروارگانیسم های زنده هستند که می توانند به شکل غذاهای تخمیری یا مکمل ها استفاده شوند.  مطالعات بیشتر و بیشتر نشان می دهد که تعادل یا عدم تعادل باکتری ها در سیستم گوارش با وضعیت سلامتی عمومی بدن مرتبط است. باعث توازن سالم باکتری های روده ای می دهند و طیف گسترده ای از فواید سلامتی به همراه دارند.  این مزایا شامل کاهش وزن، سلامت گوارشی، عملکرد ایمنی و… میشوند.در این مقاله مرور کلی بر مزایای کلیدی پروبیوتیک داریم.

1. پروبیوتیک ها به تعادل باکتری های مفید سیستم گوارش کمک میکنند

پروبیوتیکها شامل باکتری های “خوب” هستند. به نظر میرسد مزایای آنها از تواناییشان برای بازگرداندن تعادل طبیعی باکتری های روده حاصل می شود.

عدم تعادل به این معنی است که باکتری های بد زیاد و باکتری های خوب کافی نیستند.  این مسئله می تواند به علت بیماری، داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها، رژیم غذایی نامناسب و غیره اتفاق بیفتد.

عواقب عدم تعادل باکتری ها ممکن است مشکلات گوارشی، آلرژی، مشکلات روانی، چاقی و موارد دیگر باشد.

پروبیوتیکها معمولا در غذاهای غنی شده و تخمیری یافت میشوند یا به عنوان مکمل مصرف میشوند.

2. پروبیوتیک ها قادر به پیشگیری و درمان اسهال اند

پروبیوتیکها توانایی بالایی در پیشگیری از اسهال و کاهش شدت آن دارند.

اسهال ازعوارض جانبی رایج مصرف آنتی بیوتیک ها است. دلیل آن این است که آنتی بیوتیک ها روی تعادل باکتری های خوب و بد در روده اثر منفی دارند. مطالعات متعدد نشان می دهد که مصرف پروبیوتیک خطر ابتلا به اسهال آنتی بیوتیکی را کاهش میدهد.

در یک مطالعه، محققان دریافتند که مصرف مرتبط با آنتی بیوتیک را 42٪ کاهش می دهد.

پروبیوتیک ها همچنین می توانند سایر انواع اسهال را کاهش دهند.

بررسی جامع 35 مقاله نشان داد که سويه های خاص پروبیوتیک می توانند مدت زمان اسهال عفونی را به طور متوسط 25 ساعت کاهش دهند.

پروبیوتیک خطر ابتلا به اسهال مسافرتی را 8٪ کاهش می دهد.
همچنین خطر ابتلا به اسهال با سایر دلایل را با نرخ 57٪ در کودکان و 26٪ در بزرگسالان (12) کاهش میدهد.

اثربخشی متفاوت پروبیوتیک، بسته به نوع و دوز پروبیوتیک مصرفی است.  سویه هایی مانند Lactobacillus rhamnosus، Lactobacillus casei و مخمر Saccharomyces boulardii معمولا با کاهش خطر ابتلا به اسهال همراه است.

پروبیوتیک البالویی

3. مکمل های پروبیوتیک برخی از اختلالات روانی را بهبود می بخشد

مطالعات روزافزون پیوند بین بهداشت و سلامت روان به سلامت روده را نشان می دهد. مطالعات حیوانی و انسان دریافته اند که مکمل های پروبیوتیک می تواند برخی از اختلالات روانی را بهبود بخشد. بررسی جامع 15 تحقیق انسانی نشان میدهد که مصرف مکمل های حاوی سویه های Bifidobacterium و Lactobacillus برای 1-2 ماه می تواند اضطراب، افسردگی، اوتیسم، اختلال وسواس اجباری (OCD) و حافظه را بهبود بخشد.

یک مطالعه روی 70 کارگر صنایع شیمیایی به مدت 6 هفته انجام گرفت. کسانی که 100 گرم ماست پروبیوتیک را در روز مصرف کرده یا یک کپسول پروبیوتیک روزانه مصرف می کنند، سلامتی عمومی بالاتر و افسردگی، اضطراب و استرس کمتر را تجربه می کنند.
مزایای پروبیوتیک در مطالعه 40 بیمار مبتلا به افسردگی نیز مشاهده شد.

مصرف پروبیوتیک ها برای 8 هفته باعث کاهش سطح افسردگی و کاهش سطح پروتئین واکنش پذیر C (CRP-نشانگر التهاب) و هورمون هایی نظیر انسولین در مقایسه با افرادی بود که مصرف پروبیوتیک نداشتند.

 

بیشتر مطالعه کنید: سیاه دانه:فواید و مضرات- خواص بهداشتی درمانی سیاه دانه و روغن آن

4. برخی از سویه های پروبیوتیک می توانند سلامت قلب را حفظ کنند

پروبیوتیک ها ممکن است به کاهش LDL (کلسترول بد) و فشار خون کمک کنند که سلامت قلب را حفظ میکند.

برخی از باکتری های تولید کننده اسید لاکتیک ممکن است کلسترول را با شکستن صفرا در روده کاهش دهند.

صفرا، یک مایع طبیعی ست که عمدتا از کلسترول تولید می شود وبه هضم کمک می کند.

پروبیوتیک ها با شکستن صفرا، می توانند مانع از جذب دوباره آن در روده شوند. یعنی جایی که صفرا می تواند به عنوان کلسترول وارد خون شود.

بررسی 5 مقاله نشان داد که خوردن ماست پروبیوتیک برای 2 تا 8 هفته باعث کاهش کلسترول توتال خون تا 4٪ و کلسترول LDL تا 5% می شود.

مطالعات دیگری که بیش از 6 ماه انجام شد هیچ تغییری در کلسترول کل یا LDL نشان نداد. با این حال، محققان یک افزایش کوچک در HDL کلسترول خوب یافتند.

مصرف پروبیوتیک ها ممکن است فشار خون را نیز کاهش دهد. بررسی 9 مقاله نشان داد که مکمل های پروبیوتیک فشار خون را کاهش می دهند، اما تنها به اندازه کافی و تا حد نرمال.

برای به دست آوردن مزایای مرتبط با فشار خون، مکمل باید بیش از 8 هفته و میزان دوز روزانه 10 میلیون واحد کلنی تشکیل شده (CFU) باشد.

 ‪probiotics‬‏

5. پروبیوتیک می تواند شدت علائم آلرژی و اگزما را کاهش دهد

برخی از گونه های پروبیوتیک ممکن است از شدت اگزما در کودکان و نوزادان بکاهند. یک مطالعه نشان داده علائم اگزما در مقایسه با نوزادانی که شیر بدون پروبیوتیک دارند ، در شیرخوارانی با شیرغنی شده با پروبیوتیک بهبود می یابد.
مطالعه دیگر روی بچه های زنانی که پروبیوتیک ها را در دوران بارداری استفاده کردند انجام شد. این کودکان در طی دو سال اول 83٪ کمتر ابتلا به اگزما داشتند.
با این حال، ارتباط بین پروبیوتیک ها و کاهش شدت اگزما هنوز ضعیف است و تحقیقات بیشتری باید انجام شود.
برخی از پروبیوتیک ها همچنین ممکن است پاسخهای التهابی را در افراد مبتلا به آلرژی شیر یا لبنیات کاهش دهند.
در این مورد نیز مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

6. پروبیوتیک ها می توانند به کاهش نشانه های برخی اختلالات گوارشی کمک کنند

بیش از یک میلیون نفر در ایالات متحده از بیماری روده ملتهب، از جمله کولیت زخمی و بیماری کرون رنج می برند. برخی از انواع پروبیوتیک از سویه های Bifidobacterium و Lactobacillus در افراد مبتلا به کولیت زخم خفیف بهبود علائم را به همراه دارند.
به طور شگفت انگیزی، یک مطالعه نشان داد که مکمل پروبیوتیک E.coli Nissle در بهبود علائم در افراد مبتلا به کولیت زخمی(اولسراتیو کولیتیس) مانند دارو عمل میکند.
با این حال، به نظر می رسد پروبیوتیک اثر کمی در علائم بیماری کرون دارد.
پروبیوتیک ممکن است برای دیگر اختلالات روده نیز مفید باشد.
تحقیقات اولیه نشان می دهد که آنها ممکن است علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را تخفیف دهند.
همچنین نشان داده شده است که خطر ابتلا به التهاب روده ای نکروزان حاد را تا 50٪ کاهش می دهد. این یک وضعیت خطرناک و مرگبار است که در نوزادان نارس رخ می دهد.

البالویی پروبیوتیک

7. پروبیوتیک ها می توانند سیستم ایمنی بدن شما را افزایش دهند

پروبیوتیک ها ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند و رشد باکتری های مضر روده را مهار کنند.
همچنین برخی از پروبیوتیک ها تولید آنتی بادی های طبیعی بدن را گسترش می دهند. آنها همچنین ممکن است سلول های ایمنی مانند سلول های تولید کننده IgA، لنفوسیت های T و سلول های کشنده طبیعی را افزایش دهند.
یک بررسی بزرگ نشان داد که مصرف پروبیوتیک احتمال و طول مدت عفونت های تنفسی را کاهش می دهد. با این حال کیفیت شواهد کم بود.
مطالعه دیگری بر روی بیش از 570 کودک نشان داد که استفاده از Lactobacillus GG فراوانی و شدت عفونت های تنفسی را 17٪ کاهش می دهد.
پروبیوتیک Lactobacillus crispatus نیزخطر ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) را در زنان تا 50٪ کاهش می دهد.

8. پروبیوتیک ممکن است به شما کمک کند وزن و چربی شکم را کاهش دهید

پروبیوتیک ممکن است از طریق تعدادی از مکانیزم های مختلف به کاهش وزن کمک کند.

به عنوان مثال، برخی از پروبیوتیک ها جذب چربی در روده را از بین می برند.

در این حالت چربی بیشتر از طریق مدفوع دفع می شود تا اینکه در بدن ذخیره شود.

پروبیوتیکها همچنین ممکن است به شما کمک کنند تا مدت بیشتری احساس سیری کنید، کالری بیشتری مصرف کنید و چربی کمتری ذخیره کنید. این به علت افزایش سطح هورمون های خاصی نظیر GLP-1 است.

آنها همچنین می توانند به طور مستقیم به کاهش وزن کمک کنند. در یک مطالعه، زنان دارای رژیم غذایی که Lactobacillus rhamnosus را 3 ماه مصرف کردند 50٪ وزن بیشتری نسبت به زنانی که مصرف پروبیوتیک نداشتند از دست دادند.

مطالعه دیگری از 210 نفر نشان داد که حتی مصرف دوز پایین Lactobacillus gasseri به مدت 12 هفته سبب کاهش 8.5 درصدی چربی شکم شد.

با این حال، مهم است که آگاه باشیم که تمام پروبیوتیک ها در کاهش وزن کمک نمی کنند.

به طور شگفت انگیزی، در برخی مطالعات تعدادی از پروبیوتیک ها نظیر Lactobacillus acidophilus حتی می توانند به افزایش وزن منجر شوند.

مطالعات بیشتری برای روشن شدن ارتباط میان پروبیوتیک ها و وزن لازم است .

‪probiotics‬‏

منبع: healthline.com

مقاله ی مرجع را از  اینجا بخوانید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *