خواص سیر و عوارض آن برای سلامتی

سیر به دلیل برخورداری از خواص دارویی بی نظیر، کاربردهای گسترده ای در زمینه بهداشت و سلامت دارد . سیر از هزاران سال پیش تا کنون مورد استفاده فراوان بوده است. تحقیقات دانشمندان نیز تایید کننده بسیاری از خواصسیر  است. مطالعات  نشان می دهد، اکثر خواص دارویی سیر ناشی از وجود ترکیبی گوگردی به نام می باشد.

خواص سیر برای سلامتی

خواص

سیر یک غذای عالی برای تقویت سیستم ایمنی است .  در مقابل سرماخوردگی، آبریزش بینی، سرفه و عطسه به پا می‌ خیزد. یکی از روش ‌های سنتی درمان سرماخوردگی  مصرف سیر مخلوط شده با عسل در روزهای اول بیماری بوده .

آنتی اکسیدان های موجود در سیر جز ترکیبات قوی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت و از سرماخوردگی پیشگیری می کنند.  اگر سرماخورده اید دم کرده ی سیر بنوشید. برای اینکار کافی است که سیر را له یا خرد کنید و داخل آب گرم به مدت چند دقیقه دم کنید. سپس محلول را صاف کرده و بنوشید. می توانید کمی عسل و زنجبیل نیز به ترکیب اضافه کنید تا طعم بهتری بگیرد.

سیر می تواند کلسترول بد و کلسترول تام را کاهش دهد. مصرف سیر سبب کاهش ۱۵-۱۰ درصدی میزان کلسترول تام یا بد در مبتلایان به چربی خون بالا می شود.

تشکیل جرم در رگ‌های خونی به اکسید شدن کلسترول بد خون مربوط می‌شود. سپس پلاکت‌های خون به هم وصل می‌شوند و  خطر مسدود شدن رگ‌های خونی بالا می‌رود. یا مانع اکسید شدن کلسترول می‌شود و جریان خون را روان‌تر می‌سازد. به همین خاطر هم امکان تجمع پلاکت‌ها و تشکیل لخته‌های خونی را کاهش می‌دهد.

سیر برای پیشگیری از دیابت نوع ۲ نیز موثر است. به خاطر این که ترکیبات آن به کبد کمک می‌کند تا مازاد قند خون را دفع کند.

 

کلسترول و پلاک‌های چربی با تنگ کردن و سفت کردن دیواره عروق باعث کاهش جریان خون به بافت‌ها، افزایش فشارخون و در بیشتر موارد در نهایت منجر به سکته خواهند شد. مصرف سیر در کاهش سطح کلسترول خون و از بین بردن پلاک‌های چربی داخل عروق بسیار موثر است.  پزشکان مصرف سیر را برای پیشگیری و حین درمان بیماری قلبی عروقی توصیه می‌کنند.

سیر

بیماری های قلبی عروقی نظیر حملات قلبی و سکته های مغزی شایع ترین علل مرگ  در سراسر جهان می باشند. فشار خون بالا، از جمله مهم ترین عوامل محرک اینگونه بیماری ها به شمار می رود. مطالعات نشان می دهد مصرف سیر در مبتلایان به فشار خون بالا، تاثیر بالایی بر کاهش سطح فشار خون آنها دارد.

آنژیوتانسین ۲ پروتئینی است که به انقباض عروق خونی بدن کمک می‌کند فشارخون افزایش یابد. آلیسین که ترکیب موجود در سیر است با ایجاد ممانعت از فعالیت آنژیوتانسین ۲ باعث کاهش فشارخون می‌شود. ترکیبات پلی‌سولفیدی موجود در سیر در بدن به گازهایی به نام هیدروژن سولفید تبدیل می‌شوند . گازها توسط گلبول‌های قرمز بدن حمل می‌شوند. این گازها توسط گردش خون گلبول‌های قرمز در  بدن به گردش درآمده و کنترل فشار خون را بهبود میبخشند.

مرتبط: خواص , فواید و مضرات فلفل قرمز تند و فلفل دلمه ای برای سلامتی

یکی از خواص سیر کاهش اشتها است.  اگر سیر بخورید، اشتهایتان کاهش یافته، در خوردن غذا زیاده روی نخواهید کرد. خوردن سیر باعث افزایش متابولیسم و همان سوخت و ساز بدن خواهد شد. سیر سیستم عصبی را تحریک می‌کند تا هورمون آدرنالین ترشح کند و به این ترتیب متابولیسم بدن را افزایش می دهد.  سوخت و ساز بدن شما که بالا باشد کالری‌ بیشتری می‌سوزانید و وزنتان کم می شود.

دانشمندان مشاهده نموده اند که موش هایی که تغذیه حاوی میزان زیادی سیر داشته اند ذخیره ی چربی شان کمتر شده.  اگر وزن تان زیاد است و می خواهید لاغرتر شوید می توانید سیر را به برنامه غذایی تان اضافه کنید. به علاوه پخت با سیر، طعم بهتری به غذا می دهد.

تاثیر مصرف سیر در پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل

آسیب های اکسیداتیو ایجاد شده به وسیله رادیکال های آزاد در تشدید فرایند پیری نقش دارد. ولی سیر دارای مواد آنتی اکسیدانی است . اینها به مکانیزم های محافظتی بدن در برابر آسیب های اکسیداتیو کمک می نماید. به این شکل فرایند پیری را به تاخیر می اندازد. تحقیقات نشان داده است که دوزهای بالای مکمل سیر سبب افزایش آنزیم های آنتی اکسیدان در بدن انسان می گردد . همچنین استرس اکسیداتیو را در افراد مبتلا به فشار خون بالا به میزان زیادی  کاهش می دهد.

به همین دلیل سیر ممکن است در پیشگیری از بیماری های شایع مغزی نظیر آلزایمر و زوال عقل موثر باشد.

سیر

دانشمندان در یافته اند زنانی که در رژیم غذایی خود از سبزیجات خانواده سیراستفاده می کنند، کمتر از دیگر زنان به آرتروز مبتلا می گردند. برخی از سبزیجات خانواده سیر عبارتند از سیر، تره فرنگی، موسیر و پیاز. محققان در این خصوص معتقدند که یافته های آنها نه تنها نشان دهنده این موضوع است که رژیم غذایی مناسب در عدم ابتلا به آرتروز موثر است بلکه ممکن است بتوان با استفاده از برخی ترکیبات موجود در سیر داروهایی برای درمان آرتروز تولید نمود.

در طی این پژوهش طولانی مدت که بر روی ۱۰۰۰ زن دوقلوی سالم صورت گرفت، مشخص شد که آن دسته از این زنان که در رژیم غذایی خود از میوه و سبزیجات و به خصوص سبزیجات خانواده سیر استفاده می کنند، کمتر از دیگر افراد به علائم اولیه آرتروز مفصل ران دچار شده اند.

جلوگیری از مسمومیت با فلزات سنگین

مطالعات نشان می دهد که در دوزهای بالا، ترکیبات گوگردی سیر اندام های بدن انسان را در مقابل آسیب های ناشی از مسومیت با فلزات سنگین محافظت می کنند. نتایج مطالعه ای بر روی کارکنان یک کارخانه تولید باتری خودرو صورت گرفت، نشان داد که مصرف سیر علاوه بر کاهش ۱۹ درصدی میزان سرب موجود در خون این افراد، بسیاری از علائم بالینی مسمومیت نظیر سردرد و فشار خون را نیز کاهش داده است.

خواص سیر در کاهش خطر ابتلا به سرطان

از جمله مهم ترین خواص سیر باید به تاثیر آن در پیشگیری از ابتلا به سرطان اشاره نمود. آسیب های اکسیداتیو حاصل از فعالیت رادیکال های آزاد موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان می شوند. ترکیبات آنتی اکسیدان موجود در سیر، مکانیسم های حفاظتی بدن در مقابل آسیب های اکسیداتیو را تقویت نموده و بهبود می بخشند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ترکیبات مفید در سیر می‌تواند از تشکیل مواد سرطان‌زا در بدن جلوگیری کند که این اثر بخشی در معده و روده بیشتر است. تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که به طور مرتب از سیر استفاده می‌کنند کمتر به سرطان معده و روده بزرگ مبتلا می‌شوند. بر اساس این تحقیق مصرف ۵ تا ۱۸ گرم سیر معادل ۲ تا ۵ قطعه کوچک از در هفته برای پیشگیری از سرطان موثر است.همچنین مصرف سیر برای سلامت قلب نیز مفید است.

سیر، درمانی خانگی برای تبخال

قرار دادن سیر له شده روی تبخال یک درمان طبیعی و خانگی معروف برای از بین بردن آن است. سیر خاصیت ضدالتهابی طبیعی دارد و می تواند باعث کاهش درد و التهاب تبخال شود. مصرف مکمل های سیر نیز بهبود را سرعت می دهد.

خواص سیر در حفظ سلامت استخوان زنان

مطالعات صورت گرفته بر روی جوندگان نشان می دهد که سیر از طریق افزایش ترشح هورمون استروژن [در زنان]، میزان از بین رفتن بافت استخوانی را به حداقل می رساند. نتایج یک مطالعه بر روی زنان یائسه نشان داد که مصرف روزانه یک دوز سیر خشک (معادل ۲ گرم سیر خام) موجب کاهش چشمگیر یکی از شاخص های کمبود استروژن می شود، این موضوع می تواند اثرات مفیدی بر سلامت استخوان در زنان داشته باشد.

غذاهایی مانند پیاز و سیر همچنین اثرات مفیدی بر بیماری آرتروز دارند. در پژوهشی که درباره تاثیر مصرف سیر بر سلامت استخوان ها صورت گرفت، مشخص شد زنانی که در رژیم غذایی خود از سبزیجات غنی از آلیوم استفاده کرده اند سطح بسیار پایینی از آرتروز مفصل ران داشتند.  سیر یک نمونه از سبزیجات خانواده آلیوم است.

سیر

بهبود و درمان ریزش مو:

یک تحقیق منتشر شده که در در ژورنال هندی پوست، امراض دستگاه تناسلی و مطالعه بیماری­‌های جزامی در ۲۰۰۷ چاپ شد و پژوهشی که توسط متخصصان پوست دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ایران انجام شد، یافتند که استفاده موضعی از در نواحی که ریزش مو صورت گرفته منجر به رشد مجدد ناحیه­‌هایی از پوست سر که قبلاً طاس شده بود، کاهش اندازه­‌ی تکه­‌های طاس و افزایش تراکم مو می­‌شود.

سولوفور و سلنیوم موجود در سیر می­‌تواند به تقویت ساختار ساقه مو کمک کند، به این معنی که نه تنها به پرکردن مجدد جای موی ریخته شده کمک می­‌کند بلکه می­‌تواند موهای فعلی را هم تقویت کند. ویتامین­‌ها و مواد معدنی در هر حبه سیر هم می­‌تواند به طور طبیعی بر موهای‌تان در هنگام تقویت تاثیر بگذارد.

نکته در مصرف سیر:

اگر در مصرف سیر نیز افراط شود، مانند سایر ترکیباتی که مانع ایجاد لخته در عروق می‌ شوند، منجر به خونریزی خواهد شد. به همین خاطر بعد از اعمال جراحی لازم است در مصرف آن دقت شود

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *